Home » Știință » Test de cultură generală. Pot avioanele să zboare cu spatele?

Test de cultură generală. Pot avioanele să zboare cu spatele?

Publicat: 05.09.2023

A văzut cineva vreodată un avion zburând în marșarier? Pot avioanele să zboare cu spatele? Iată răspunsul!

Pot avioanele să zboare cu spatele? Deși toate aeronavele comerciale de pasageri pot, teoretic, să meargă cu spatele la sol utilizând propulsia inversă, practic vorbind, doar un număr foarte limitat de aeronave mici de navetă efectuează marșarier la sol.

Acestea fac acest lucru atunci când părăsesc poarta pentru a se „împinge înapoi”, în loc să fie nevoite să se bazeze pe un remorcher pentru a face acest lucru. Acest lucru economisește timp și scade dependența față de serviciile terestre, care ar putea să nu fie întotdeauna disponibile în aeroporturile mai mici. Avioanele care pot merge cu spatele sunt toate avioane cu elice, niciun avion cu reacție, de pasageri, nu poate efectua manevre de marșarier.

Pot avioanele să meargă cu spatele? Dar să zboare cu spatele?

Niciun avion comercial de pasageri nu poate zbura cu spatele, iar piloții nu pot activa în mod intenționat propulsia inversă în zbor în nicio aeronavă modernă de pasageri. Propulsia inversă este „blocată” până când aeronava ajunge cu roțile pe sol, potrivit FlightDeckFriend.

Un număr mic de aeronave militare sunt capabile să-și modifice direcția propulsorului, fapt ce le permite fie să planeze, fie să efectueze manevre de marșarier în timp ce zboară. Printre avioanele militare care pot zbura cu spatele se numără Lockheed Martin F-35 Lightning II și Harrier Jump Jet.

Unele avioane de transport militare pot folosi și ele propulsia inversă în zbor, dar aceasta servește doar la creșterea ratei de coborâre. Acestea fac acest lucru dacă trebuie să facă o apropiere tactică în care aeronava trebuie să rămână foarte sus înainte de a coborî rapid spre pistă pentru a evita focul inamic. Dar în ciuda propulsiei inverse, aeronava se mișcă înainte.

De ce avioanele de pasageri nu pot zbura cu spatele?

Pentru ca un avion să continue să zboare, aripa acestuia trebuie să aibă aer care curge peste ea. Pentru ca acest lucru să se întâmple, avionul trebuie să zboare cu cel puțin o anumită viteză. Dacă zboară prea încet, nu curge suficient aer peste aripă și acest lucru va cauza o oprire. Prin urmare, avionul trebuie să se deplaseze întotdeauna înainte pentru a continua să zboare.

Un număr foarte mic de aeronave militare își pot manevra motoarele pentru a direcționa propulsia în jos, în loc de către spate. La aceste avioane, propulsia este atât de puternică încât poate susține greutatea aeronavei fără ca aerul să curgă peste aripă, ceea ce îi permite să plutească sau zboare cu spatele (foarte încet).

De ce nu pot avioanele să meargă cu spatele atunci când se află la sol?

Aeronavele mari de pasageri care efectuează mersul înapoi prin propulsie proprie la sol ar reprezenta un pericol din mai multe motive. Printre acestea se numără:

  • Lipsa vizibilității. Avioanele comerciale pot fi foarte mari și ocupă mult spațiu. Propulsia avionului cu spatele de la poartă este o manevră care necesită o mare pricepere, având în vedere că adesea există o mulțime de alte avioane și echipamente în imediata apropiere. Este nevoie ca mai mulți oameni să supravegheze și să se asigure că zona este liberă. Prin urmare, se folosește un remorcher care permite un grad ridicat de manevrabilitate și precizie, lucru care nu poate fi obținut dacă este folosită propulsia inversă. Dacă piloții ar face acest lucru ei înșiși folosind propulsia inversă a motorului, nu ar putea vedea încotro se îndreaptă și aproape sigur ar ajunge să lovească ceva;
  • Este necesară o putere mare. Generarea de suficientă energie pentru marșarier necesită o cantitate considerabilă de forță. Aplicarea de putere ridicată pe sol oriunde, în afară de pistă sau în zona dedicată de verificare motorului (în scopuri de întreținere), poate provoca daune considerabile infrastructurii aeroportului, altor aeronave și oamenilor;
  • Lipsa de control și de manevrabilitate. Este foarte dificil să încerci să virezi cu o aeronavă de 300 de tone în marșarier folosind roata din față.

Vă recomandăm să citiți și:

Serviciile secrete americane au dezvăluit ce știu despre programele spațiale ale altor țări, inclusiv România

De câți oameni ar avea nevoie o bază pe Marte?

Un nou standard pentru măsurarea „nimicului” a fost stabilit de SUA

Baza de rachete abandonată în mlaștinile din Florida, un simbol al trecutului zborului spațial

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Cele mai vechi dovezi ale creștinismului la nord de Alpi
Cele mai vechi dovezi ale creștinismului la nord de Alpi
Verile din Siberia arctică au fost cu până la 10°C mai calde decât astăzi în timpul ultimei interglaciațiuni
Verile din Siberia arctică au fost cu până la 10°C mai calde decât astăzi în timpul ultimei interglaciațiuni
Solzii de crocodil sunt surprinzător de puternici, arată un studiu
Solzii de crocodil sunt surprinzător de puternici, arată un studiu
Singura relatare „de la fața locului” dezvăluia data exactă în care orașul Pompeii a fost distrus
Singura relatare „de la fața locului” dezvăluia data exactă în care orașul Pompeii a fost distrus
Gladys May Aylward, misionara britanică din China. A salvat 100 de orfani în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial
Gladys May Aylward, misionara britanică din China. A salvat 100 de orfani în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial
Khalifa bin Zayed Al-Nahyan, al doilea președinte al Emiratelor Arabe Unite și conducătorul orașului Abu Dhabi
Khalifa bin Zayed Al-Nahyan, al doilea președinte al Emiratelor Arabe Unite și conducătorul orașului Abu Dhabi
De Crăciun au loc mai multe atacuri de cord decât în oricare altă zi din an
De Crăciun au loc mai multe atacuri de cord decât în oricare altă zi din an
De ce uneori zăpada pare albastră?
De ce uneori zăpada pare albastră?
Arheologii chinezi au dezgropat o armură excepțională din 6.000 de solzi. Cui a aparținut?
Arheologii chinezi au dezgropat o armură excepțională din 6.000 de solzi. Cui a aparținut?
O gaură neagră masivă din Universul timpuriu, surprinsă în timp ce trage „un pui de somn”
O gaură neagră masivă din Universul timpuriu, surprinsă în timp ce trage „un pui de somn”
Hackerii nord-coreeni, responsabili pentru 61% dintre furturile de criptomonede din 2024
Hackerii nord-coreeni, responsabili pentru 61% dintre furturile de criptomonede din 2024
O tonă de petarde, găsită de polițiști în locuința unui bucureștean
O tonă de petarde, găsită de polițiști în locuința unui bucureștean
ChatGPT, disponibil și pe WhatsApp. Ce trebuie să știe utilizatorii?
ChatGPT, disponibil și pe WhatsApp. Ce trebuie să știe utilizatorii?
Scriitoarea care a semnat „cel mai important roman în limba engleză”
Scriitoarea care a semnat „cel mai important roman în limba engleză”
SpaceX va lansa pentru a șaptea oară racheta Starship
SpaceX va lansa pentru a șaptea oară racheta Starship
Ucrainenii nu au „puterea” de a recupera zonele ocupate de Rusia, a recunoscut Zelenski
Ucrainenii nu au „puterea” de a recupera zonele ocupate de Rusia, a recunoscut Zelenski
Ambiții mari! Agenția spațială chineză vrea să fie prima care aduce mostre de pe Marte
Ambiții mari! Agenția spațială chineză vrea să fie prima care aduce mostre de pe Marte
Câți dintre români au de gând să viziteze un târg de Crăciun din țară?
Câți dintre români au de gând să viziteze un târg de Crăciun din țară?